2022-11-15 12:27Pressmeddelande

Yordanos Ghebre från Stockholm nominerad till Bildas folkbildningspris

Yordanos Ghebre, Nominerad till Bildas folkbildningspris 2022Yordanos Ghebre, Nominerad till Bildas folkbildningspris 2022

Studieförbundet Bilda har utsett Yordanos Ghebre från Stockholm som en av tre nominerade till Bildas folkbildningspris som delas ut under Dagengalan i Värnamo 19 november.

Yordanos Ghebre har nominerats för sina insatser som cirkelledare och förmåga att inspirera och uppmuntra andra kvinnor till ideellt engagemang i församling, förening och samhälle.

Som cirkelledare och kontaktperson i Eritreanska ortodoxa kyrkan och Eritreanska kvinnoföreningen i Bilda Öst är Yordanos en förebild för många eritreanska kvinnor och en eldsjäl som brinner för varje individs utveckling. Under pandemin har hon haft en avgörande betydelse för att digitalisera folkbildningsverksamheten i församlingen och gjort den tillgänglig för många utsatta grupper.

Priset ska uppmärksamma en person som har gjort en betydande folkbildningsinsats med anknytning till Bildas kultur- och bildningsverksamhet. En person som, enskilt eller i samverkan med andra, har bidragit till att människor möts och utvecklas tillsammans och till att stärka framtidens folkbildning.

De övriga nominerade är:

Leif Nilsson – Jönköping För hans outtröttliga engagemang och betydelse för det folkbildningsarbete som görs i form av Samhällsdialogen i Immanuelskyrkan i Jönköping.

Peder Claesson – Säter För sitt arbete med att starta ett brassband i Säter där nybörjare och nygamla musiker får möjlighet att mötas och skapa musik över generationsgränserna.

Bildas folkbildningspris delas ut på Dagengalan 19 november i Värnamo då det avslöjas vem av de tre nominerade som tilldelas priset.

Vinnaren presenteras på Dagengalan i Värnamo den 19 november 2022. Bildas folkbildningspris delas ut för andra året och ska uppmärksamma en person som har gjort en betydande folkbildningsinsats med anknytning till Bildas kultur- och bildningsverksamhet. En person som, enskilt eller i samverkan med andra, har bidragit till att människor möts och utvecklas tillsammans och till att stärka framtidens folkbildning.

Maria Ekelund
Maria Ekelund