2016-01-15 10:09Pressmeddelande

Visor förenar människor i Umeå

Att sjunga förenar, det har man tagit fäste i när man startar en visstuga på Umedalens etableringscenter i Umeå. Alla är välkomna att vara med och dela med sig av sånger och berättelser från sin bakgrund och kultur. Syftet är ett mötas över det man har gemensamt – musiken – och tillsammans lära sig gamla och nya visor och mer om varandra.

- Sångskatterna som finns inom olika kulturer kan hjälpa oss att lära om varandras bakgrunder, säger Lisa Lestander på Studieförbundet Bilda som tagit initiativet att starta visstugan.

Eva Lestander som ska hålla i träffarna är folkmusiker och har stor vana att sjunga och framföra gamla och nya visor och en av medlemmarna i vokalgruppen Kraja. Hon tror att sångerna kan hjälpa nyanlända att träna på svenska språket och känna sig mer hemma i den svenska kulturen.

Vill du vara med på visstugan?

Kom till Umedalens Etableringscenter på Backenvägen 154 den 25 januari kl 16.00, alla är välkomna!

Presskontakt:

Lisa Lestander, folkmusikkonsulent på Studieförbundet Bilda i Umeå