2015-12-11 15:18Pressmeddelande

Umefolk - folkmusikfestivalen som lyser upp vintermörkret

BILDTEXT: Folkmusikgruppen Skenet spelar under festivalen Umefolk 2016. Foto: Peter Eriksson

Höjdpunkter under helgen:

• Umeåfavoriterna Kraja
  • Jazz i folkmusiktappning med Filip Jers Quartet
  • De gränsförflyttande Lyöstraini med Lena Willemark
  • Ökenblues från Norge med Erlend Viken Trio
  • Barnteater med Kraja - Helgas Resa
  • Författaren Katarina Mazetti berättar om sin nya bok Snö kan brinna, vilken utspelar sig i Umeås folkmusikmiljö.

Dansen tar mer plats

Nytt för i år är en rejäl satsning på dansen. Sverige är fyllt av folkdansentusiaster och nu hoppas vi att fler av dem ska hitta till Umeå. 2016 kommer det att finnas fler dansgolv på festivalen och fler professionella musiker som spelar till dans.

Riksspelmän på scenen

Bara de som tilldelats zornmärket i guld eller silver får kalla sig riksspelman. Umefolk bjuder på konserten Guld och Silver där vi får möta sex suveräna riksspelmän från Norr- och Västerbotten: Svante Lindqvist, Torbjörn Näsbom, Siw Burman, Fredrik Hangasjärvi, Ida Meidell Blylod och Markus Falck.

Allspel deluxe

Liksom tidigare år invigs festivalen med ett hejdundrande Allspel under fredagkvällen där barn och unga spelar på scen tillsammans med professionella musiker från hela Europa. Nytt för i år är ett spännande samarbete med El Sístema-grupper från Umeå och Göteborg. Grundidén för allspelet kvarstår, alla som vill får vara med.

Mängder av kurser

Bland dessa kan nämnas kurs i Gästrikedanser med Benno Eriksson och Tony Wrethling, två eldsjälar som forskat kring och dokumenterat äldre danstraditioner. För alla nyfikna finns som vanligt också prova på-kurser i dans, liksom flertalet workshops med några av festivalens musiker.

PRESSKONTAKT:

Stefan Gyllenberg
Producent Umefolk
stefan@umefolk.com

Umefolk arrangeras av Umeå Folkmusikförening och Studieförbundet Bilda.

Ämnen: Musik