2019-09-05 14:00Pressmeddelande

Två Jököpingsband på festival i Betlehem

Spring City Music och Skogsfönk från Jönköping är två av tre svenska band som medverkar på kulturfestivalen Dandanat i Betlehem i mitten av september.  På Dandanat får svenska och palestinska band möjlighet att mötas för att umgås, repetera och uppträda tillsammans.

– Vi ser fram emot att få spela på festivalen Dandanat i Betlehem, men också att få möta och musicera med palestinska musiker. Det känns som en stor förmån att få uppleva så unika och dynamiska mötesplatser som Jerusalem och Betlehem, säger Annie Kullé i Spring City Music.

Band som har studiecirkel hos Bilda får varje år möjlighet att ansöka om att följa med på resan för att medverka i Dandanat.

– Genom vårt långvariga arbete i Mellanöstern har vi möjlighet att låta svenska och palestinska musiker mötas för att dela erfarenheter med varandra, säger Sara Thorstensson, Utvecklingsansvarig Kultur på Bilda.

Dandanat arrangeras i ett samarbete mellan Studieförbundet Bilda och kultur- och utbildningsorganisationen Diyar i Betlehem. Utöver workshops och uppträdanden tillsammans med de palestinska artisterna omfattar resan även studiebesök i Israel och Palestina.

Det ska bli kul med det kulturella utbytet med de lokala musikerna. Men även att få se alla historiska platser, få fördjupa sig i konflikten, äta sig fet på falafel och kanske få sig en kallsup i Döda havet, säger Adam Friberg i Skogsfönk.

Det tredje svenska bandet som deltar är Greybeards från Gävle.

Festivalen Dandanat genomförs 12-14 september och resan äger rum 10-17 september.

Studieförbundet Bilda driver det egna studiecentret Swedish Christian Study Centre i Jerusalem, dit grupper och enskilda kommer för möten och studier. En viktig del av verksamheten är att planera och ta emot resegrupper från Sverige i regi av Bilda.

Kontakt Spring City Music: Noomi Thorstensson, noomi.t@hotmail.com, 070-913 61 33

Kontakt Skogsfönk: Björn Hagstedt, hagstedtbjorn@gmail.com, 0762-10 44 52

Sara Thorstensson