2015-08-20 13:05Pressmeddelande

Svenska akter till kulturfestival i Betlehem

Studieförbundet Bildas kulturfestival i Betlehem, Dandanat, är tillbaka och firar sin tionde upplaga i mitten av september. Årets svenska musik- och dansgrupper är Caotico från Umeå, RONDA från Rättvik, Ricochet Rockers från Jönköping och Fourever från Karlshamn/Olofström. Förutom festivalen i Betlehem blir det även framträdanden i Jerusalem för de medverkande akterna.

Bilda arrangerar nu den tionde Dandanatfestivalen, 10-12 september, där svenska musik- och dansgrupper får möjlighet att skapa musik och dans tillsammans med palestinska musiker och dansare.

Bilda arrangerar Dandanat tillsammans med International Center of Bethlehem, ICB. Senast festivalen och kulturutbytet arrangerades var i juni 2013.

De fyra svenska grupperna har under våren förberett sig inför resan genom studiecirklar. Grupperna som valts ut den här gången är:
Caotico (pop), Umeå
RONDA (folkpop), Rättvik
Ricochet Rockers (breakdance), Jönköping
Fourever (hårdrock), Karlshamn/Olofström

Under veckan i Israel och Palestina kommer det förutom det musikaliska kulturutbytet även bli studiebesök på historiska och religiösa platser. Men framför allt möten med människor och organisationer som på olika sätt lever med och i konflikten.

Shower under resan:
10-12 september - Dandanatfestivalen, Dar Annadwa/Betlehem