2018-02-08 15:47Pressmeddelande

Prästinstallation i ny rumänsk ortodox församling

Söndagen 11/2 kl. 9.30 installeras Andrei Danila som rumänsk ortodox präst för hela Kalmar län och en helt ny församling. Installationen sker i Nybro kyrka. Det blir den första rumänsk ortodoxa gudstjänsten i Kalmar län. Biskop Macarie, biskop av norra Europa, kommer för att installera och inviga församlingen. Tillsammans med biskopen kommer flera präster från Småland och Rumänien för att närvara denna historiska dag.

Detta blir den 5:e rumänsk ortodoxa församlingen som samarbetar med studieförbundet Bilda Sydöst och vi ser fram emot att inleda ett samarbete med den nya församlingen.

Andrei Danila är från Rumänien och är nu bosatt på Öland.

Praktisk information:
Datum och tid: Söndag 11 februari kl. 9.30
Plats: Nybro kyrka, Kyrkoesplanaden 2
382 33 NYBRO

Kontakt:
Ovidiu Theodor Bancila, konsulent ortodox bildning och kultur
ovidiu-theodor.bancila @bilda.nu

Bilda är ett studieförbund för möten mellan människor. Med kultur och bildning i olika former vill vi bidra till att möten uppstår och nya perspektiv skapas.