2016-05-11 09:25Pressmeddelande

Musikschlaget är tävlingen där alla är vinnare

Lördag den 14 maj är det dags för Umeås deltävling av Musikschlaget - en tävling för musikanter med funktionsnedsättning. Under kvällen tävlar nio artister om en plats i den stora finalen som äger rum på Aveny i Sundsvall den 12 november.

Musikschlaget är ett nationellt projekt med syfte att ge utrymme för funktionsnedsatta som annars inte har en given plats att framföra sin musik. Projektet har funnits i sex år och det är tredje året som det arrangeras en deltävling i Umeå. I år äger den rum i Umeå Folkets Hus, Äpplet.

"Tävlingen gör det möjligt för människor som annars inte får så stort utrymme att få vara en del av något större. Musikschlaget är en tävling med mening som uppskattas lika mycket av deltagarna som den gör av publiken”, säger arrangören Maria Sundström från Studieförbundet Bilda.

Projektets idé kommer från Maitraiders (ett kooperativ med funktionsnedsatta som bland annat spelar musik tillsammans) och arrangeras av Studieförbundet Bilda tillsammans med Umeå kommun Fritid för alla.

De som tävlar i Musikschlaget gör det antingen som solister eller med band. Det kan vara med egen låt eller med en cover.I årets deltävling tävlar nio bidrag från Västerbotten och Västernorrland som en plats i den stora finalen som äger rum på Aveny i Sundsvall den 12 november.

”Det är alltid lika svårt att välja vilket bidrag som ska gå vidare. Alla som deltar i Musikschalget är vinnare. Tidigare år har jag knockats av deltagare som levererat de mest personliga texter på ett sätt som lämnat mig helt euforisk”, fortsätter Maria Sundström.

Juryn som fått det svåra uppdraget att utse en vinnare består av medlemmar ur countrybandet Halm, som också spelar live under kvällen.

Efter deltävlingen fortsätter kvällen i samma anda när finalen av Eurovision Song Contest visas på storbildsskärm.

För vidare frågor, kontakta Maria Sundström, 090-14 20 05