2015-05-11 07:33Pressmeddelande

Musikschlaget anordnas för första gången i Kalmar

Musikschlaget är landets största melodifestival för akter/band med funktionsnedsättning. Tävlingen arrangeras av musiker med funktionsnedsättningar för musiker med funktionsnedsättningar. Den 16 maj är är det för första gången dags för en deltävling i Kalmar. Vinnaren går sedan vidare till den stora finalen som äger rum i Sundsvall den 14 november.

De tio tävlande bidragen kommer från hela Sverige. För att komma med till Musikschlagets stora final måste man vara med i någon av de åtta regionala deltävlingar som arrangeras av Studieförbundet Bilda under april – maj 2015. Naturligtvis blir finalen en kväll fylld av glitter och glamour – precis som det ska vara när det är melodifestival. Man kan medverka som band eller soloartist, med eget material eller covers. En jury lyssnar till bidragen och bedömer dem utifrån musikalitet, orginalitet och helhetsintryck.

I Kalmar kommer 12 tävlande akter att göra upp om segern och bland dem finns bl.a. Fletch the man från Växjö, E-man från Torsås och The Dirty Kopps från Kalmar. Tävlingen äger rum på Ungdomshuset UNIK.
- Det känns roligt att vi detta år kan erbjuda en deltävling i Kalmar. De anmälda artisterna är laddade och jag vet att glädjen och energin kommer vara på topp hos de tävlande, säger David Lönneborg, konsulent på Studieförbundet Bilda och ansvarig för deltävlingen. Många framför egenskrivna låtar med fantastiska texter som framförs med energi och personligt uttryck. Glädjen och kärleken till musiken som uttrycksform är så otroligt stark och tydlig en dag som denna.

Musikschlaget är ett arrangemang av god kvalitet som erbjuder en scen och ett utvecklingstillfälle åt musiker som annars kanske inte har goda möjligheter att synas. Kriterier som präglar arrangemanget är medskapande, jämställdhet och mångfald. Utveckling och växt är förstås också ledord som vi tror att alla vi som är med under kvällen har med sig som ett mervärde efter att sista tonerna klingat ut.

Lördagen den 16 maj kl. 15.00
Ungdomshuset UNIK, Lorensbergsleden 4-6, Kalmar

Mer info om Musikschlaget: www.musikschlaget.se
Tävlingen arrangeras av kooperativet Maitraiders och Studieförbundet Bilda.

Ytterligare upplysningar
lämnas av David Lönneborg tel 0480-43 20 21 (samma nr till mobilen)
david.lonneborg@bilda.nu