2016-09-01 08:41Pressmeddelande

Kulturkompis – Make Friends Through Culture startar i Umeå

I Studieförbundet Bildas projekt Kulturkompis – Make Friends Through Culture får asylsökande/nyanlända och etablerade svenskar möjlighet att mötas och gå på kulturevent tillsammans, kostnadsfritt. Norrlandsoperan, Humlan, Umeå Teaterförening och Folkets Bio är några av de kulturscener som erbjuder fribiljetter till höstens arrangemang.

-Vi är superglada att kunna lansera projektet i Umeå nu. Ett bra tillfälle att träffa nya människor, upptäcka kulturstaden Umeå och samtidigt öka integrationen. Kultur förenar och vi har så mycket att lära av varandra. Jag är själv ny i Umeå och ser fram emot bra kulturupplevelser och möten med nya människor, säger Helén Rådahl, konsulent på Studieförbundet Bilda i Umeå.

Via Kulturkompis matchas två etablerade svenskar och två asylsökande/nyanlända ihop i en grupp som går på tre olika kulturaktiviteter. Man kan antingen anmäla sig och bli tilldelad gruppkompisar eller själv skapa en grupp. Efter kultureventet ses gruppen och har ett ”Eftersnack på svenska” där deltagarna pratar om upplevelsen utifrån de tre frågorna: Vad såg/hörde ni? Vad tyckte ni? Har ni sett något liknande förut? Maya Aljabban är en som redan nu anmält sig till Kulturkompis

-Jag vill vara med eftersom det är en förträfflig idé. Jag hoppas att få träffa mycket människor som kommer från olika länder och prata med dem. Att få nya kompisar ska bli roligt. Jag gillar musik!

Kulturkompis finns idag i Stockholm och Uppsala och planeras starta igång på fler orter. Projektet är en del av Studieförbundet Bildas arbete med nyanlända/asylsökande där uppdraget är att bidra till meningsfulla aktiviteter som stärker kunskapen i svenska, det svenska samhället och främjar deltagandet i samhällslivet.

Kulturaktörer som hittills är en del av Kulturkompis i Umeå :

Norrlandsoperan, Verket, Humlan, Umeå Folkmusikförening, Umeå Folkets Hus, Fanny stand up, Littfest, Folkets Bio, Umeå Teaterförening och Västerbottens museum.

Läs mer på www.kulturkompis.nu

Maja Rintala, kommunikatör