2016-09-06 08:32Pressmeddelande

Konsert och dansföreställning uppmärksammar Alzheimers och stöttar forskningen

Sista veckorna i september riktas strålkastarljuset mot Alzheimers. Studieförbundet Bilda har tillsammans med dagverksamheter i Skellefteå lagt extra fokus på att uppmärksamma Alzheimers och stötta forskningen inom området. Välgörenhetskonserten Tillsammans mot Alzheimers och dansföreställningen ÅDRA med äldre människor är några av de arrangemang som genomförs.

- Dansföreställningen ÅDRA ser jag extra mycket fram emot, det blir första gången jag ser en dansföreställning med just äldre människor, speciellt och väldigt spännande! Vad jag vet har det aldrig tidigare skett här, säger Cathrine Enqvist, konsulent på Studieförbundet Bilda i Skellefteå.

På välgörenhetskonserten Tillsammans mot Alzheimers gästar lokala förmågor som Singer-songwritern Hilda Heller och mezzosopranen Therese Thylin. Hilda Hellers musik beskrivs som mörk pop, med stämningarna från Tom Waits, Lykke Li och Lana Del Rey svävande över tongångarna. Therese Thylin ger tillsammans med Skellefteå Kammarkör klassiska verk ackompanjerade av piano.

Med veckans kulturaktiviteter vill Studieförbundet Bilda stötta forskningen inom Alzheimers och samtidigt lyfta vikten av kultur i vården. I Bildas verksamhet finns idag flera projekt som visat sig göra stor skillnad för människor med demenssjukdom.

- I Bildas projekt Vi sjunger hjärna där anhöriga och personer med demenssjukdom sjunger tillsammans har många deltagare börjat minnas. En person fick också tillbaka sin läsförmåga igen. Att få göra en extra stor satsning för att uppmärksamma Alzheimers och stötta forskningen känns roligt och viktigt, säger Cathrine.

Under Alzheimersdagen uppträder en Vi sjunger hjärna-kör från Skellefteås dagverksamheter inne på CK.

Veckans evenemang

Konsert: Tillsammans mot Alzheimers 18/9 kl. 18:00 i Anderstorpsaulan
Välgörenhetskonsert där alla intäkter går till forskning inom Alzheimers. På scenen ser vi mezzosopranen Therese Thylin och Skellefteå Kammarkör, Hilda Heller, Kören Kvittra och Gällivare hot five med Kicki Enqvist som bjuder på Django Reinhardt-influerade musik.

Alzheimersdagen - information och kulturaktiviter 21/9 på torget
Studieförbundet Bilda och Skellefteå Kommun finns på plats på torget och informerar om Alzheimer sjukdom. Klockan 12:00 på CK blir det uppträdande med en Vi sjunger hjärna-kör, kör med människor från olika dagverksamheter och anhöriga i Skellefteå, sittdans och information om Studieförbundet Bildas arbete med folkbildning i vården.

ÅDRA – en unik dansföreställning med äldre människor 25/9 kl. 15:00 i Nordanå Teatersalong
ÅDRA är ett projekt där äldre människor får möjligheten att utvecklas och växa genom dansen. Tillsammans med koreografen Kajza Rauhala ses gruppen en gång i veckan för att dansa och skapa i en tillåtande miljö. Projektet avslutas med en dansföreställning där dansarnas upplevelse är i fokus, föreställningen gestaltar livet, styrka och skörhet och om framförallt om att våga. Projektet sker i samarbete med Skellefteå Dans & Balettföreningen, dagverksamheten i Skellefteå och Studieförbundet Bilda.

Biljett till konserten och dansföreställningen finns på

Visste du att

• Varje år insjuknar ca 25 000 personer i Sverige i demenssjukdomar
  • I dag beräknas omkring 100 000 personer lida av Alzheimers sjukdom i Sverige och ser man till hela världen är ungefär 20 miljoner människor drabbade
  • Totalt lider runt 160 000 personer i Sverige av någon form av demenssjukdom.
  • Alzheimers sjukdom är den vanligaste demenssjukdomen
  • Omkring 10 000 personer som har Alzheimers sjukdom är under 65 år

Fakta från www.hjarnfonden.se