2019-11-19 06:15Pressmeddelande

Kan kallprat minska ensamhet och utanförskap?

Pressbild av Niklas Källner. Fotograf: Carl-Johan PaulinPressbild av Niklas Källner. Fotograf: Carl-Johan Paulin

Studieförbundet Bilda inbjuder till föreläsningen Och bilen går bra?, där Niklas Källner föreläser om kallprat och hur viktigt det är att vi ser varandra och vågar tala med nya människor på ett enkelt sätt.

Den obehagliga tystnaden. Brukar du också kasta ur dig plattityder som "åh vilket vackert väder vi har fått" för att snabbt bryta den? Då är Och bilen går bra? precis den bok och föreläsning du behöver. Under föreläsningen kommer Niklas, med utgångspunkt i sin bok, förklara och visa på ett humoristiskt och lärande sätt hur enkelt detta svåra kan vara genom tips, råd och historier om småprat!

Vikten av kallprat är så mycket större än man tror. Vi inom projektet För stadens bästa, tror att kallprat kan vara en väg för att förebygga ensamhet och utanförskap samt bygga goda relationer, säger Johan Winbo på Studieförbundet Bilda.

Niklas Källner är journalist och för många bekant som reportern som får människor att öppna sig i SVT:s tittarsuccé Skavlan. Därtill har han axlat rollen som programledare för Arvinge okänd samt von Svenssons kläder och i samband med valet 2014 sändes hans humoristiska och tillika folkbildande väljarskola för SVT.

För de som vill finns möjlighet att prova på att kallprata praktiskt under kvällen. De som efter föreläsningen känner att de vill fortsätta ytterligare kommer vi på Bilda att erbjuda möjlighet att få boken gratis och fortsätta samtalet i smågrupper, berättar Johan vidare.

Föreläsningen genomförs inom projektet För stadens bästa. Detta projekt är ett samarbete mellan tre olika kyrkor i Västerås och Studieförbundet Bilda. Kyrkorna är Allianskyrkan, New Life Church och Vallbykyrkan som alla har en stor mångfald av människor med olika nationaliteter, erfarenheter och kompetenser. Alla medverkande har ett gemensamt intresse att förebygga ensamhet, utanförskap och psykisk ohälsa.

Idag har alla egna verksamheter, men genom detta projekt, kan vi kanalisera vår kraft och bli starkare tillsammans, för att fler människor ska må bättre i Västerås, avslutar Johan.

Praktisk information
Föreläsningen är kostnadsfri