2013-09-12 09:52Pressmeddelande

Johnny Cash-konsert med Anna Stadling i Göteborg

Ring of fire - Johnny Cash, sångerna och livet

Konsert med Anna Stadling Trio och kör från Betlehemskyrkan

Genom att sjunga utifrån egna, ofta dyrköpta erfarenheter, berörde den legendariske amerikanske artisten Johnny Cash (1932–2003) – och fortsätter att beröra – många människors liv på djupet.

I mars 2013 släppte sångerskan Anna Stadling skivan ”Stadling/Cash” där hon gör personliga tolkningar av sånger ur Johnny Cash’s stora repertoar, tillsammans med multimusikern Pecka
Hammarstedt
och basisten Andreas Nordell. Skivan har mötts av positiva recensioner, bland annat utnämnde Expressen Anna Stadling till ”Sverige bästa countrysångerska” och musiktidningen Lira skrev om ”ett mjukt och närvarande tilltal, tolkningar som tar fasta på sångernas innersta mening”.

Det är första gången Anna Stadling spelat in låtar på engelska, tidigare har svenska varit hennes sångspråk. Hon har tidigare släppt två soloskivor och två tillsammans med Idde Schultz. Hon
har också i många år sjungit och spelat in skivor med Lars Winnerbäck.

Parallellt med egna konserter samarbetar Anna Stadling Trio med olika körer runt om i Sverige kring projektet ”Ring of fire – Johnny Cash, sångerna och livet”. Det är en konsert som innehåller sånger från hela Johnny Cashs karriär, från 1950-talet till 2000-talet. Låtar med trion varvas med sånger tillsammans med kör. Konserten binds ihop av den fascinerande berättelsen om Johnny Cashs liv och hur han kom att bli en av populärmusikens största profiler. En berättelse om mörker och
ljus, misslyckanden och framgång; men kanske framförallt om tro, hopp och kärlek.

I samband med årets Bok & Biblioteksmässa arrangeras ”Ring of fire” i Betlehemskyrkan i Göteborg, söndagen 29 september kl 19.00, med Anna Stadling Trio och en kör från kyrkan under ledning av Mattias Vad Jensen. Konserten arrangeras i samarbete med Studieförbundet Bilda och Se människan/Svenska kyrkan.

NÄR

Söndag 29 september kl 19.00 i Betlehemskyrkan, Vasagatan 26-30, Göteborg.

Entré: 100 kr.

Förköp: Din Bok, tel 031-13 63 50