2016-01-18 14:25Pressmeddelande

​Författarbesök i Umeå: Vad ska hända med dr Mukwege?

Författarbesök i Umeå: Vad ska hända med dr Mukwege?

Den världsberömde kongolesiske läkaren och människorättsaktivisten Denis Mukwege är hedersdoktor vid Umeå universitetssjukhus och har besökt staden flera gånger.

Hemma i DR Kongo lever dr Mukwege med sin familj instängd på sitt sjukhus, bevakad av beväpnade vakter – detta sedan han 2012 utsattes för ett mordförsök av en utsänd dödsskvadron.

Det är ovisst hur länge han ska behöva leva på det där sättet – som i ett fängelse. Han sätter dock ett visst hopp till det president- och parlamentsval som ska hållas i landet senare i år.

- Kanske kan mitt liv förändras då, säger han. Men det förutsätter att den sittande presidenten – som snart fullföljt sina mandatperioder – stiger åt sidan. Om inte det sker kan konsekvenserna bli mycket djupa och öka splittringen och våldet i vårt land – och mitt liv kommer fortfarande att vara hotat.

Författaren och journalisten Berthil Åkerlund, bördig från Skellefteå, har följt dr Mukwege nära under flera år och utkom 2013 med en biografi om honom – ”Denis Mukwege – en levnadsberättelse”.

I veckan besöker han Umeå och berättar om dr Mukwege och den just utkomna ”På liv & död”, en roman med verklighetsbakgrund som utspelar sig i Sydafrika, Kongo – och i Västerbotten.

Författarbesöket äger rum på PMU Second Hand, Lärlingsgatan 9, torsdagen den 21 januari klockan 18.30.

Evenemanget sker i samarbete med Studieförbundet Bilda.

Kontakt med författaren:
berthil.akerlund@telia.com

För Studieförbundet Bilda:
Petra Falk
Petra.falk@bilda.nu
Telefon: 090-14 20 11 (även till mobil)

Bildtext: Berthil Åkerlund och Denis Mukwege. (Foto: Lars Klingsbo)

Bildtext. Läkaren och människorättsaktivisten Denis Mukwege lever med tungt beväpnade vakter på sitt sjukhus i östra Kongo. Foto: Håkan Flank

Bilderna får publiceras endast i samband med denna information.