2013-06-13 11:01Pressmeddelande

Dandanat i Betlehem är igång ...

... och vi liverapporterar via Bildamusikbloggen. Där berättar webbredaktören Wilhelm Blixt vad Linnea Södahl från Stockholm, The Pitastro från Skinnskatteberg, Bellgate People från Göteborg och KC & Rootsrockers från Sundsvall är med om när de åker till Betlehem för att spela på kulturfestivalen Dandanat. Det blir även spelningar i Jerusalem och den lilla bergsbyn Taybeh.

Bilda arrangerar nu den nionde Dandanatfestivalen, där svenska musik- och dansgrupper får möjlighet att skapa musik och dans tillsammans med palestinska musiker och dansare.

De fyra svenska musikgrupperna har under våren förberett sig inför resan genom studiecirklar.

Under veckan i Israel och de palestinska områdena kommer det förutom det musikaliska kulturutbytet även bli studiebesök på historiska och religiösa platser.

Men framför allt möten med människor och organisationer som på olika sätt lever med och i konflikten.

Turnéplan för de svenska akterna

12-15 juni Dandanatfestivalen, Betlehem
16 juni Peter’s Place, Taybeh
17 juni Redeemer Church Garden, Jerusalem

Följ direkt på Bildamusikbloggen

Den hittar du här.

Läs mer om Dandanat

Här finns vår informationssida om festivalen i Betlehem.

Läs mer om (och lyssna på) de svenska akterna på Bildamusik.nu

Linnea Södahl (Stockholm)
The Pitastro (Skinnskatteberg)
Bellgate People (Göteborg)