2022-02-28 09:11Nyheter

Solidaritet med Ukrainas folk

Studieförbunden har gjort ett gemensamt uttalande med anledning av kriget i Ukraina. Studieförbunden känner stark solidaritet med det ukrainska folket med anledning av Rysslands invasion. Vi står upp för demokrati och mänskliga rättigheter.

Demokrati, människors möten och yttrandefrihet är grundstenar i den fria och frivilliga folkbildningen. Att ge förutsättningar för människor att mötas och genom det bygga tillit till varandra är nödvändigt för ett sammanhållet, öppet och demokratiskt samhälle. Alla dessa värden är akut hotade av den ryska militära aggressionen mot Ukraina.

Nu behöver alla hjälpas åt. Som studieförbund vill vi göra det genom möten och samtal med människor som söker sig till oss.

Maria Ekelund
Maria Ekelund