2019-11-05 13:42Pressmeddelande

David Söderlund från Umeå med i Musikschlagets final.

David Söderlund från Umeå är en av finalisterna i Musikschlaget 2019.David Söderlund från Umeå är en av finalisterna i Musikschlaget 2019.

Den 9 november 2019 bjuder Studieförbundet Bilda för nionde gången in till Musikschlagets stora final i Sundsvall. David Söderlund från Umeå är en av deltagarna.

De tio tävlande bidragen i finalen kommer från hela Sverige och har tidigare tävlat i någon av de åtta regionala deltävlingarna som arrangerats under året. I Musikschlaget medverkar band och soloartister med eget material eller covers och tävlingen är öppen för alla genrer.

Som tidigare år leds finalkvällen i Sundsvall av Annamia Fast som beskriver Musikschlaget som en av de bästa helgerna på året.

– I mitt jobb som programledare, producent och manager jobbar jag med många musiktävlingar och andra produktioner, men den äkta musikglädje man känner under dagarna med Musikschlaget är svårslagen, säger Annamia Fast.

Musikschlaget är en melodifestival för och av musiker med funktionsnedsättningar. Bildas samarbete med bandet och den dagliga verksamheten Maitraiders från Sundsvall är en viktig del i hela arrangemanget. Maitraiders hjälper bland annat till med att rigga, dekorera och att ta hand om artisterna i greenroom.

I greenroom hittar vi även under finalkvällen en tidigare deltagare i Musikschlaget, Tomas Fogelholm, mer känd under artistnamnet Mr. Positive. Mellan framförandena pratar han med artisterna och får dem att trivas riktigt bra.

– Det bästa med Musikschlaget tycker jag är att det finns möjlighet för personer med funktionsvariationer att få tävla men framförallt för att träffas, umgås och ha kul, säger Mr. Positive.

Finalen blir en kväll fylld av glitter och glamour, just som det ska vara när det är melodifestival, och det finns även en finaljury som utser vinnaren. Ordförande i juryn är Sundsvallsprofilen Tomas Håkki Eriksson.

– Jag ser alltid fram emot att få se artister som inte jagar likes och klicks och som inte anpassar sig efter vad marknaden säger är rätt. Det bästa med Musikschlaget är att det är som att få en spruta knökfull med glädje, värme och syfte rakt in i ryggmärgen, säger Tomas Håkki Eriksson.

Läs mer om Musikschlaget >

Finalen sänds även live på webben.

Musikschlagets startfält i finalen 2019:

Monica Nyberg, Kramfors

Santiago Rubio med Big Blue Band, Stockholm

Led Zixy, Ljungby

Therese Jansson, Uppsala

Jennie Lind, Stockholm

David Söderlund, Umeå

Patric Bunting, Norrköping

Rickard Söderberg, Göteborg

Sebbe and the hot scots, Göteborg

Sara Thunder Starz, Sundsvall

Ulrika Vedholm