2019-02-01 06:25Pressmeddelande

Studieförbundet Bilda lanserar nu Kulturkompis i Nyköping, Oxelösund och Trosa

KulturkompisKulturkompisgrupp

Kulturkompis förenar människor med olika bakgrund och erfarenheter genom gemensamma kulturupplevelser. Allt från bio och konserter till teater och utställningar, helt gratis. Den som anmäler sig som Kulturkompis matchas med andra i en kulturkompisgrupp. Några i gruppen kommer ha bott länge i Sverige, kanske hela livet, medan andra är nya i Sverige.

Kulturkompis vill främja kontakt mellan nyanlända och etablerade svenskar. Här få alla parter en chans att sitta vid samma runda bord – fördelarna är ömsesidiga. Firas Wakkas, projektledare för Kulturkompis.

Konst och kultur är ett universellt språk och genom att uppleva kultur tillsammans tror vi att spännande möten, samtal och relationer kan uppstå. Kulturkompisgrupperna fungerar som studiecirklar och är på så sätt en del av Folkbildningen i Sverige. Genom berikande och meningsfulla upplevelser vill Kulturkompis bidra till ett mer integrerat och jämställt samhälle med goda relationer mellan människor från olika kulturer. Vem vet, kanske blir en kulturkompis en vän för livet?

Att få möjlighet att dela en kulturell upplevelse ger oss en dörr till det gemensamt mänskliga i oss och öppnar upp för reflektion och samtal kring våra erfarenheter, drömmar, rädslor, det vi älskar, minnen och förhoppningar. Det gör oss lite mindre ensamma och lite mer modiga. Ta chansen och bli Kulturkompis eller delta som arrangör och bli en del av att detta stora i det lilla kan bli verklighet! Annica Edwall, kulturassistent Kultur & Bibliotek, Nyköpings Kommun och initiativtagare till Kulturkompis i Nyköping - Oxelösund – Trosa.

Här finns mer information om Kulturkompis och hur det fungerar: www.bilda.nu/kulturkompis.

Verksamheten sker i samarbete med Nyköping, Oxelösund och Trosa kommun och uppbär under 2019 stöd från Länsstyrelsen i Södermanland.

Projektledare Kulturkompis Nyköping/Trosa/Oxelösund
Firas Wakkas, firas.wakkas@bilda.nu, 070-463 77 72

Nyköpings kommun
Annica Edwall, kulturassistent Kultur & Bibliotek, Nyköpings Kommun, annika.edvall@nykoping.se