2018-11-06 09:16Pressmeddelande

Final i Musikschlaget - en melodifestival för personer med funktionsvariationer

På lördag 10 november avgörs finalen i Musikschlaget Sveriges melodifestival för personer med funktionsvariationer. Tio finalister som korats i åtta deltävlingar runt om i Sverige gör upp i finalen.

– Det är härligt att se att arrangemanget växer för varje år. Över hundra akter ansökte om att få vara med i år, säger Olle Norberg på studieförbundet Bilda.

Idén till Musikschlaget föddes av Maitraiders, som både är ett band och en daglig verksamhet inom LSS i Sundsvall, när de deltog i en liknande melodifestival i Aten 2006.

Finalen genomförs i Sundsvall och  Maitraiders ansvarar för att skapa de bästa förutsättningarna för alla artister som medverkar. De tar emot artisterna, riggar på scenen, ansvarar för Greenroom och ser till att alla får vad de behöver.

– Både teknik och bemötande ska vara proffsigt. Alla artister ska känna sig väl omhändertagna, säger Roger Jonsson i Maitraiders.

För Studieförbundet Bilda är Musikschlaget en del i en stor musikverksamhet. Medskapande, delaktighet och livstolkning är en viktig del i kulturverksamheten.

– Det är viktigt att finalen arrangeras i samverkan med Maitriders. Vi arrangerar inte en melodifestival för personer med funktionsvariationer utan vi gör det tillsammans med dem, säger Olle Norberg.

Finalen går att följa live i en webbsändning.

Läs mer om Musikschlaget på www.bilda.nu/musikschlaget

Årets finalister

Mr. Mkoma (Umeå)

Soy (Sundsvall)