2019-04-23 05:00Pressmeddelande

Diasert med Hildur Höglind

Hildur Höglind medverkar på en Diasert 2 maj i KarlskronaHildur Höglind

Den 2 maj kl 17.00 arrangerar Studieförbundet Bilda en Diasert med singer songwritern Hildur Höglind. Diasert är Bildas koncept för dialog och konsert och under kvällen kommer vi att få vara med om ett samtal om musik, livet som musiker och dess berg & dalbana varvat med Hildurs låtar. Moderator för kvällen är Anders Landelius, musiker och verksamhetsutvecklare på Studieförbundet Bilda.

Hildur Höglind från Blekinge har prisats och uppmärksammats för sin musik och sitt låtskrivande bland annat av STIM och Kungliga Musikaliska Akademien.
Text och känsla hamnar i fokus när hon berättar historier inspirerade av litteratur, drömmar, existentiella frågor och människor. 2018 släpptes Poems, en EP som hyllats av LIRA, Hifi&Musik och hymn.se med bland annat tre tonsatta dikter. Sommaren 2018 vann hennes låt Steal Her Away Blekingefinalen av P4 Nästa och senare på hösten tog hon emot Blekinge Kulturstipendium.

Samtalspartner under diaserten är Anders Landelius, Linköping. Anders jobbar som verksamhetsutvecklare i Studieförbundet Bilda men är också artist sedan 30 år tillbaka med internationella framgångar och en mängd skivor bakom sig. Anders har också ett förflutet som musikskribent, föreläsare och debuterade som författare 2010 med romanen Enkel Resa.

Studieförbundet Bilda vill lyfta mötet och samtalet. Vi jobbar på återkommande arrangemang i Karlskrona kring det. Diasert är ett spännande koncept där deltagaren kommer musikern närmre in på livet. Du som lyssnar får en djupare dimension på musiken och texterna när du får höra artisten berätta personligt från sitt liv och musikskapande, säger Magnus Lundmark, verksamhetsutvecklare på Bilda.

Det är varje människas rätt att få uttrycka sig och det är ju i mötet med andra som vi får nya perspektiv på tillvaron och växer som människor. Det ska bli oerhört roligt att få bjuda på den här diaserten med Hildur och planer för ytterligare diaserter i Karlskrona är redan igång fortsätter Magnus.

”Jag skulle kunna skriva spaltmeter och jämföra Hildur med andra duktiga svenska singer-songwriters, men det behövs egentligen inte för Hildur Höglind har ett eget språk, en egen röst och ett eget sätt. …Hildur Höglind är en musikalisk kraft som jag tror kan ta hela Musiksverige med storm”                                   Daniel Kirby, Blekinge Läns Tidning, 2018

2 maj 2019 kl. 17.00
Sparresalen, Östra Prinsgatan 2 Karlskrona